Jak promować swojego bloga? 14 kroków po opublikowaniu posta
Właśnie opublikowałaś swój starannie napisany artykuł na blogu… i co dalej? Jak ludzie się o tym dowiedzą, że pojawił się nowy post? Co zrobisz, że ludzie zechcą to przeczytać? Jak promować bloga, po utworzeniu nowego posta? Zapoznaj się z tą listą 14 kroków, które powinnaś zrobić po opublikowaniu nowego posta na blogu, aby mieć pewność, że Twoje treści zostaną znalezione i przeczytane.
Napisałaś właśnie genialny post na swoim blogu, z którego wiesz, że Twoi odbiorcy będą bardzo zadowoleni, kiedy go przeczytają. Natomiast skąd mogą wiedzieć, że właśnie napisałaś coś, co chcieliby przeczytać? Twoja grupa lojalnych czytelników, magicznie się o tym nie dowie, póki ich o tym nie poinformujesz….
Po opublikowaniu swojego artykułu na blogu, w kolejnym kroku musisz promować ten post, aby “ściągnąć” na Twoją stronę ruch. Dobra wiadomość jest taka, że można to zrobić na wiele sposobów. Im więcej zrobisz, tym większe prawdopodobieństwo, że Twój post na blogu zostanie przeczytany, że zostanie udostępniony i skomentowany, i tym większe prawdopodobieństwo, że zyskasz czytelników i nowych subskrybentów, którzy będą wracać na Twoją stronę.
No więc jak to zrobić, aby konkretna grupa odbiorców, dowiedziała się o Twoim nowym artykule? Oto 14 rzeczy, które powinnaś zrobić po opublikowaniu każdego posta, aby promować swojego bloga.
Czujesz się “przytłoczona” liczbą „14”? – nie panikuj! po prostu zrób tyle, ile możesz, jednak pamiętaj, że im więcej robisz, tym więcej wyświetleń otrzyma Twój post na blogu. Z biegiem czasu zaczniesz zastanawiać się, które z nich najlepiej sprawdzają się w przypadku Twojego bloga i na nich będziesz skupiać się najbardziej.
#1 Jak promować bloga: Udostępnij swój nowy wpis z bloga na swoim Fanpage oraz na profilu osobistym Facebooka
Poinformuj swoich obserwujących na Facebooku, że masz nowy post na blogu, pamiętaj, aby dołączyć małą notkę, adres URL i zdjęcie.
** EXTRA WSKAZÓWKA **
Nie udostępniaj tylko informacje o nowych postach z bloga na Facebooku. Upewnij się, że dzielisz się również ciekawymi treściami, które już kiedyś napisałaś, lub też istotnymi treściami innych ludzi/blogerów, a także pokazuj siebie i swój lifestyle- w taki sposób, aby budować relację z odbiorcami i integrować się ze swoimi fanami!
#2 Jak promować bloga: Udostępnij swój nowy post na instagramie
Zrób ładne zdjęcie lub grafikę swojego nowego posta i udostępnij je na Instagramie, informując swoich followersów, że napisałaś nowy post na swoim blogu.
** EXTRA WSKAZÓWKA **
Podobnie jak w przypadku Facebooka, poświęć trochę czasu na komunikację na Instagramie. Nie tylko udostępniaj swoje nowe posty, udostępniaj też momenty ze swojego życia i upewnij się, że masz czas na odpowiadanie na komentarze, a także polubienie i skomentowanie postów innych osób.
#3 Jak promować bloga: Udostępnij krótką relację STORIES na Instagramie i na Facebooku
“Stories” to krótka relacja, “filmik”, trwający max. 60 sekund, który możesz udostępnić w relacji na Facebooku oraz na Instagramie (ostatnio również na YouTube). Stories to bardzo skuteczna metoda trafiania do dużej ilości osób, które zazwyczaj nie sprawdzają swoich tablic Social Mediów, tylko lubią przeskanować Stories- relacje swoich znajomych. Dodając krótki filmik w relacji, zwiększasz swoje szanse na pokazanie informacji o Twoim nowym poście na blogu, większej ilości odbiorców!
** EXTRA WSKAZÓWKA **
Zaraz po napisaniu posta na blogu, wyrób sobie nawyk, że nagrywasz video swoim telefonem, krótką zapowiedź, swojego posta w max 30-60 sekund, używając podobnego skryptu za każdym razem.
#4 Jak promować bloga: Przypnij swój nowy post na Pinterest
Za każdym razem, gdy tworzysz nowy post na blogu, pamiętaj o umieszczeniu w swoim poście obrazu możliwego do przypięcia (w pionie, 600 × 900 lub maksymalnie 600 × 1200, z tekstem) i poświęć trochę czasu na przypięcie tego obrazu do każdej stosownej tablicy – zarówno własne tablice, jak i tablice grupowe.
** EXTRA WSKAZÓWKA **
Upewnij się, że poświęciłaś trochę czasu na przypinanie treści innych osób na swoich tablicach, aby Twoje tablice wyglądały atrakcyjnie i interesująco dla obserwujących na Pinterest.
#5 Jak promować bloga: Udostępnij swój nowy wpis subskrybentom Twojej listy mailingowej/ napisz newsletter
Upewnij się, że każdy wpis na blogu jest udostępniany subskrybentom poczty e-mail. Możesz to zrobić za każdym razem, gdy piszesz lub w cotygodniowym newsletterze.
** EXTRA WSKAZÓWKA **
Nie wysyłaj całego artykułu do subskrybentów, bo nie będą mieli powodu, aby wejść na Twojego bloga i przeczytać go na stronie. Wyślij wiadomość email z krótkim fragmentem artykułu i linkiem „kontynuuj czytanie” do aktualnego posta na blogu.
#6 Jak promować bloga: Udostępnij swój nowy wpis z bloga w grupach na Facebooku
Istnieje wiele grup na Facebooku, które pozwolą Ci udostępniać najnowsze posty na blogu szerszej publiczności. Dołącz do kilku i udostępniaj swoje treści. (Ale upewnij się, że dokładnie przestrzegasz zasad, w przeciwnym razie możesz zostać wyrzucony z grupy!)
** EXTRA WSKAZÓWKA **
Nie zapomnij też nawiązywać kontaktu z innymi osobami w grupie. Nie bądź tą osobą, która zostawia swój link i ucieka. Nawet jeśli tego dnia jesteś bardzo zajęta, nadal możesz polubić posty innych osób i napisać kilka szybkich komentarzy. Jest to nie tylko odpowiednie działanie, ale również łącząc się z innymi blogerami, dasz sobie w przyszłości wiele możliwości i nawiążesz cenne przyjaźnie i znajomości.
#7 Jak promować bloga: Udostępnij swój nowy wpis z bloga na swoim Facebooku w "link parties"
Dzięki “link parties”, organizowanym przez wiele adminów w grupach na Facebooku lub na Fanpage różnych influencerów (lub “większych blogerów”), możesz umieścić komentarz promujący wraz z linkiem do Twojego nowego posta na blogu. “Link Parties” to świetny sposób na zwiększenie widoczności Twojego bloga, a także świetny sposób na poprawę SEO, zdobycie większej liczby komentarzy na blogu i nawiązanie kontaktu ze społecznością blogerów. Za każdym razem, gdy publikujesz nowy post, powinieneś poszukać na Facebooku takich postów w grupach i na fanpejdżach, aby skorzystać z okazji wypromowania się.
#8 Jak promować bloga: Udostępnij swój nowy wpis z bloga na swojej osobistej Grupie na Facebooku
Jeśli masz swoją grupę społecznościową na Facebooku, to koniecznie poinformuj swoją społeczność o swoim nowym artykule na blogu! Możesz to zrobić podobnie jak w przypadku Fanpage, Instagrama czy Twittera. Najlepiej umieść krótki, intrygujący fragment artykułu, aby na tyle zaciekawił Twoich odbiorców, żeby chcieli wejść na bloga i przeczytali całą treść.
** EXTRA WSKAZÓWKA **
Jeśli jeszcze nie masz swojej grupy na Facebooku, to koniecznie ją załóż i zacznij budować relacje ze swoją społecznością. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, to polecam Ci pobrać bezpłatnie mój Przewodnik: Jak założyć Grupę na Facebooku oraz zobaczyć krótki tutorial na moim kanale YouTube, jak to zrobić krok po kroku.
#9 Jak promować bloga: Udostępnij informację o nowym wpisie na Twitterze
Wystarczy krótki tweet, aby powiedzieć, że napisałaś nowy post na blogu i link do adresu URL, wraz z ładną fotografią lub grafiką (istnieje większe prawdopodobieństwo, że Twój post zostanie przeczytany, jeśli umieścisz obraz w tweecie).
** EXTRA WSKAZÓWKA **
Zaplanuj kilka dodatkowych tweetów, które udostępnią się 3 dni po, 7 dni po, i 2 tygodnie po itd. Lub użyj harmonogramu, aby zrobić to automatycznie. Możesz użyć do tego specjalnych platform do automatyzacji np. Buffer, Later lub Hootsuite.
SEO to coś, co należy zrobić PRZED opublikowaniem nowego posta na blogu , ale nigdy nie zaszkodzi, by sprawdzić to jeszcze raz! Upewnij się, że zawarłaś słowa kluczowe w tytule, pierwszym akapicie, kilkakrotnie rozrzucone po całym artykule, w co najmniej jednym z nagłówków i jednym z opisów alternatywnych. Jeśli nie, wróć i zaktualizuj wpis!
** EXTRA WSKAZÓWKA **
Skorzystaj z wtyczki Yoast, która pomoże Ci to zrobić! Polecam konkretny poradnik, jak to zrobić krok po kroku i jak korzystać z tej wtyczki, napisany przez Cyberfolks.pl
#11 Jak promować bloga: Utwórz linki wewnętrzne
Miejmy nadzieję, że podczas pisania posta na blogu dołączyłaś kilka wewnętrznych linków Z nowego posta DO kilku starszych postów (upewnij się, że dokładnie to zrobiłaś, a jeśli nie, to dodaj kilka!).
Powinnaś również sprawdzić, czy możesz dodać linki wewnętrzne do niektórych starych postów z nowego posta. Wyszukaj odpowiednie posty na swoim blogu, które już wcześniej umieściłaś, i w których możesz umieścić nowy link do nowego posta na blogu. Regularne robienie tej aktywności, znacznie poprawi SEO Twojego bloga, utrzymując czytelników (i boty wyszukujące) w Twojej witrynie.
#12 Zaktualizuj swój kalendarz contentu
Kalendarz treści bloga to naprawdę ważne narzędzie, nie tylko do planowania treści, ale także do ich śledzenia. Utwórz kalendarz contentu, aby zapisywać adres URL Twojego nowego posta na blogu oraz jego obecną sytuację (np. do zrobienia/ wersja robocza / zaplanowany / opublikowany) oraz miejsce, w którym został udostępniony. Dzięki temu od razu zobaczysz, co jeszcze jest do zrobienia. Nabierz nawyku aktualizowania kalendarza treści po opublikowaniu każdego posta na blogu, a gwarantuję Ci, że nigdy nie będziesz się mylić z tym co jeszcze jest do zrobienia, ani o niczym nie zapomnisz!
#13 Odpowiadaj na komentarze w Social Mediach i na emaile
Ten krok jest bardzo ważny i niestety często pomijany przez wielu blogerów! Upewnij się, że odpowiadasz na każdy komentarz, czy to w mediach społecznościowych, czy na swoim blogu. A jeśli ktoś wyśle Ci wiadomość e-mail dotyczącą Twojego posta, pamiętaj, aby na nią również odpowiedzieć. Odpowiadanie na komentarze i e-maile naprawdę buduje zaufanie i zaangażowanie, które jest niesamowicie ważne przy tworzeniu bloga (zwłaszcza takiego, na którym chcesz zarabiać)..
** EXTRA WSKAZÓWKA **
Miej ustaloną godzinę w swoim dniu, kiedy będziesz to robić… będzie to o wiele szybsze i bardziej wydajne niż odpowiadanie na każdy komentarz i e-mail, gdy tylko się pojawią, i poczujesz się znacznie mniej przytłoczona. Po prostu ustaw licznik czasu na tak długo, jak chcesz poświęcić się e-mailom i komentarzom, aby być na bieżąco, a gdy stoper wyłączy się, nie dotykaj go do następnej sesji.
#14 Sprawdź swoje statystyki w Google Analytics
Sprawdź Google Analytics, aby zobaczyć, jak dobrze spisał się Twój najnowszy post na blogu. Jeśli poszło dobrze, zastanów się, dlaczego (Twoje komentarze / media społecznościowe mogą dać ci wskazówkę) i zanotuj sobie, aby stworzyć więcej takich treści. Jeśli ma słabe wyniki, spróbuj zrozumieć, dlaczego… i nie popełniaj tego błędu następnym razem !!
** EXTRA WSKAZÓWKA **
Czasami wzrost ruchu w konkretnym poście zajmuje trochę czasu… Osobiście miałam posty na moim blogu, które nie były czytane od tygodni lub nawet miesięcy, a potem nagle stały się popularne! Nie zniechęcaj się więc, jeśli jeden post od razu nie działa dobrze. Ale obserwuj ogólne trendy… i daj widzom więcej tego, co kochają !!
Zobacz konkretny poradnik: Jak skonfigurować swoje konto Google Analytics krok po kroku , polecam również krótki artykuł: Jak zacząć korzystać z Google Analytics ze strony widoczni.com
Podsumowując...
Reasumując…kroki, które Ci przedstawiłam, są moim zdaniem niezbędne do tego, aby wypromować swojego bloga szerszej publiczności, oraz aby nowy post na blogu, został “odkryty” przez jak największą ilość odbiorców.
Brzmi jak dużo pracy, prawda? Ale kiedy już zaczniesz działać i wejdzie Ci to w nawyk, to powinno to zająć tylko godzinę lub max. dwie po opublikowaniu posta, a jeśli używasz narzędzi do planowania takich jak Hootsuite, Later czy Buffer, to powinno zająć jeszcze mniej czasu. I szczerze mówiąc, o wiele lepiej jest pisać mniej postów na blogu i dobrze je promować, niż pisać ich dużo, ale nigdy ich nigdzie nie udostępniać.
A Ty jakie masz sposoby na promowanie swojego bloga i postów, które właśnie napisałaś? Skomentuj poniżej, być może zapomniałam o jakimś bardzo istotnym kroku.
Kolejne kroki:
- Przeczytaj →Jak zamienić swojego bloga w dochodowy biznes w 2021 roku
- Przeczytaj →Blog w 2021: Jak założyć bloga i zacząć na nim zarabiać
- Przeczytaj →Jak wyznaczyć cele dla rozwoju swojego bloga w 2021
- Przeczytaj → Jak można zarobić na blogu w 2021
4 komentarze
Adrianna Szałańska
Dzięki wielkie za wzmiankę o naszej instrukcji o instalacji i wykorzystaniu Yoast SEO. Na pewno Ciebie i Twoich czytelników zaciekawi również opcja, którą możecie wykorzystywać zupełnie za darmo, mianowicie audyt strony, który da Wam sporo inspiracji w kilkanaście sekund 🙂 Zawsze jest nad czym pracować, sama zobacz: https://cyberfolks.pl/audyt-strony/
Klaudia
Dziękuję za komentarz! Świetne narzędzie do audytu strony, daje bardzo dużo cennych informacji! Będę polecać dalej! Pozdrawiam 🙂
Pingback:
Pingback: